NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
(491) حدثنا
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
بكر (وهو ابن
مضر) عن ابن
الهاد، عن
محمد بن
إبراهيم، عن
عامر بن سعد،
عن العباس بن
عبدالمطلب؛
أنه سمع رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يقول:
"إذا
سجد العبد سجد
معه سبعة
أطراف: وجهه
وكفاه وركبتاه
وقدماه".
{….}
Bize Kuteybetü'bnü Said
rivayet etti. (Dediki): Bize Bekr - ki îbni Mudar'dır- İbni'I-Hâd'dan, o da Muhammed b. İbrahim'den,
o da Âmir b. Sa'd'dan, o da Abbâs b. Abdülmuttalib'den naklen rivayet etti.
Abbâs, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
«Kul secde ettimi onunla
birlikte yedi taraf (Yâni) yüzü, elleri, dizleri ve ayaklan secde eder.
buyururken işitmiş.
İzah:
Bu hadîsi Buhâri
«Kitâbu'I-Ezan da: Ebu Dâvud, Tirmizî, Nesaî ve îbni Mâce «Kitâbu's-Salât» da
muhtelif râvîlerden tahrîc etmişlerdir.
Hadîs-i şerifin bütün
rivayetleri secde azasının neler olduğunu, namazda saç ye elbise düzeltmenin
menedildiğini bildirmektedir. Hadîsin ekseri rivayetlerinde meçhul sîgasiyle
Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e emrolundu: denildiği için Kâdî
Beydâvî: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e Allah'ın emrettiği örfen
malumdur. Bu ise vücubu iktizâ eder.» demiştir. Hattâ rivayetlerin bâzısında
bizzat Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :
«Ben yedi kemik üzerine
secde etmeye me'mur oldum» buyurmuştur. Onun bu emri Allah Teâlâ'dan aldığında
şüphe yoktur. Binaenaleyh Hadîsde sayılan uzuvlar üzerine secde etmesi lâzım
gelir. Ulemâ bu hükümde ümmetin de dâhil olup olmadığında ihtilâf etmişlerdir.
Bâzılarına göre hadîsde sayılan yedi âzâ üzerine secde etmek Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e olduğu gibi ümmetine de farzdır. Fakat esah
olan kavle göre; farz değildir. Ona farz olan bir şeyin ümmetine de farz
olduğunu gösteren bir delîl bulunursa ümmetine ancak o zaman farz olur.